Moventem.nl maakt gebruik van cookies (en andere technieken) om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt.

/ Lees meer

Zijn we wendbaar genoeg om tijdig te schakelen?

Interview: Jeroen Diepenmaat, HR Director Regio Nothern Europe, Saint-Gobain Abrasives

Mei 2016

Periodiek laten wij klanten en medewerkers interviewen door een externe journaliste: Els Holsappel, Holsappel Journalistiek & Redactie. Graag delen we namelijk interessante projecten, trends of ontwikkelingen. Lees hieronder het interview met Jeroen Diepenmaat.

Zijn we wendbaar genoeg om tijdig te schakelen?

Saint-Gobain is een Franse multinational met 170.000 medewerkers in 66 landen en een omzet van 40 miljard per jaar. Het begon 350 jaar geleden met de Spiegelzaal in Versailles, tegenwoordig is het een bedrijf in bouwmaterialen met bekende merknamen als Isover, Weber, Raab Karcher en Flexovit. Saint-Gobain Abrasives Northern Europe heeft haar hoofdkantoor in Eibergen en maakt alles wat met slijpen en schuren te maken heeft: van schuurpapier tot slijpmachines en van diamantzagen tot afbraamoplossingen. Abrasives wereldwijd heeft haar hoofdzetel in Parijs en er werken in totaal 16.000 man in 60 landen. Sinds vier jaar is Jeroen Diepenmaat HR Director voor de regio Nothern Europe bij Saint-Gobain Abrasives. Moventem voert elke twee jaar een Medewerkerstevredenheidsonderzoek uit en sinds vorig jaar doen ze dat in alle zeven Europese landen van Jeroens divisie. Een gesprek over exponentiële groei, jongeren en duurzaamheid.

Welke trends zie je in de samenleving die van belang zijn voor jullie organisatie?

‘Dat is bovenal de exponentiële groei waar we in zitten. De groei in technologische ontwikkelingen verdubbelt zich steeds. Digitalisering is daar een onderdeel van. Digitalisering staat bij veel mensen hoog op de agenda, maar het is een middel en geen doel op zich. Winkels sluiten vanwege internetselling. Het is niet de digitalisering, maar het veranderde klantgedrag dat de oorzaak is.
Die exponentiele groei stelt grote bedrijven als die van ons voor de vraag of wij flexibel en wendbaar genoeg zijn om in die groei tijdig bij te schakelen. Wat te doen bijvoorbeeld als in de toekomst de 3D-printer echt een succes wordt: is onze organisatie dan in staat om tijdig en met de vereiste snelheid de beweging te maken die nodig is? Die wendbaarheid is nodig in alle onderdelen van ons bedrijf. Zijn wij bijvoorbeeld in staat om de nieuwe generaties medewerkers in onze organisatie op te nemen? Zijn wij klaar voor hun nieuwe manier van werken? Het onderzoek is niet eenduidig en ook jongeren willen net als oudere generaties huisje, boompje, beestje en hebben behoefte aan zekerheid en structuur. Je zou kunnen zeggen dat er veel overeenkomsten zijn. Maar daarnaast zie ik patronen die anders zijn dan bij de vorige generaties: 24/7 in plaats van 8 uur per dag, geen of minder onderscheid tussen werk en privé, social mediagebruik en het samenwerken in netwerken. De vraag is dus steeds of ons bedrijf in staat is om adequaat, tijdig en snel slagvaardig met veranderingen aan de slag te gaan. Van het grootste belang is om daarbij telkens de juiste mensen op de juiste plek te hebben en te behouden; kernthema’s als talentmanagement en leiderschap, constante ontwikkelingen van onze organisatie en medewerkers en bovenal het managen van de diverse verwachtingspatronen over en weer met alle betrokkenen, zowel intern als extern zijn essentieel.

Een andere, meer maatschappelijke trend is waarneembaar op het gebied van duurzame inzetbaarheid: een onomkeerbare ontwikkeling die gelukkig steeds meer concrete voedingsbodem overal ter wereld verkrijgt. Ook in de strategie Saint-Gobain is dit een belangrijk thema. Niet alleen vanuit intrinsieke overtuiging maar ook vanuit concurrentie-oogpunt: organisaties moeten duurzaam zijn op allerlei gebied, anders dreigt de concurrentiepositie te verzwakken. Wij proberen onze producten op maximale wijze duurzaam te produceren. Nog los van het feit dat onze klanten steeds meer eisen stellen op dit gebied, levert het ons natuurlijk ook financieel voordeel op als wij goedkoper met ons afval en ons scheidingswater omgaan.

Ook voor duurzame inzetbaarheid geldt dat je er wat mee moet om mee te tellen. De gedachte is dat duurzame inzetbaarheid nodig is om te voorkomen dat mensen stuk lopen en de nieuwe pensioenleeftijd niet halen. Maar als je echt aan duurzame inzetbaarheid wilt doen, dan moet je ook uitzonderingen durven maken op de traditionele leeftijdsgroepen van jong, ouder en oud. Want je zit met de spanning binnen de matrix tijd, geld en energie. Als je jong bent heb je tijd en energie, maar geen geld. Als je ouder bent heb je wat geld, energie, maar geen tijd. Als je oud bent, heb je tijd en geld, maar geen energie. Dat is raar. Het lukt nog niet om die matrix te doorbreken, we zitten nog erg vast aan de huidige paradigma’s. Vakbonden en hun leden houden vast aan seniorendagen, ik mag ze niet inzetten voor jongeren. Gelukkig hebben we onlangs afspraken kunnen maken voor onze fabrieken in Eibergen en Born om meer flexibiliteit in roosters en in ploegendiensten te kunnen introduceren: flexibeler voor het bedrijf waardoor we beter kunnen anticiperen op fluctuaties in productie- en verkoopvolumes en beter voor de medewerkers omdat we een andersoortige, meer gezonde ploegendienstrooster hebben geïntroduceerd. Een prima win-win situatie dus!’

Waarvoor en waarom hebben jullie Moventem ingeschakeld?

‘Toen ik in 2012 bij Saint-Gobain binnenkwam had Moventem net een Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uitgevoerd. Ik raakte met hen in gesprek en dat beviel goed. Vanaf dat moment hebben we de samenwerking geïntensiveerd. Wij doen eens in de twee jaar een MTO. Vorig jaar hebben we het MTO van Moventem uitgerold over de zeven Europese landen binnen de regio Northern Europe en dat hebben ze goed gedaan. Ook hebben ze actief meegewerkt aan het onderzoek naar onze Europese Customer Services: het klanttevredenheidsonderzoek dus.

Ik vind het belangrijk dat we bij alles wat we doen, weten waarom we het doen. De onderzoeken die wij door Moventem laten doen passen in onze HR-strategie. Die bestaat uit vier punten: mobility, diversity, talent-development en commitment. Het MTO is een belangrijk onderdeel van het vierder punt: commitment. Wij willen periodiek weten hoe het staat met de tevredenheid van onze mensen. We willen ze ook aandacht geven en laten weten dat hun stem wordt gehoord. Wij maken zelf onze analyses op basis van het rapport van Moventem. Waar zitten de correlaties en waar juist niet? Ik vind dat je dat als bedrijf zelf moet doen. Die analyses vormen de basis voor het actieplan, die we maken voor elk land en voor elke fabriek. We kiezen heel bewust voor een aantal zaken waar we speerpunten en acties van maken. We stellen dus prioriteiten want het is beter een aantal punten goed doen, dan veel punten half.’

Hoe ervaar je de samenwerking met Moventem?

‘Ik ben niet van de ingewikkelde toestanden; ik wil slagvaardigheid, korte klappen, snel schakelen, maar wel met inhoud. Dat heeft Moventem. Ze leveren kwaliteit. Tegelijkertijd zijn ze flexibel, je kunt soepel met ze schakelen. Beide vind ik belangrijk, vooral in onze internationale omgeving. Je kunt bent bij wijze van spreken al begonnen zijn in Noorwegen, terwijl je nog wacht op de OR in Luxemburg. Zij kunnen daar goed mee omgaan.’

Hoe kan Moventem bijdragen aan die uitdagingen waar jullie voor staan?

‘Het zou mij helpen als Moventem periodiek een aantal relaties zou uitnodigen om onder de noemer "best practice" diverse resultaten van MTO’s van verschillende bedrijven of organisaties te presenteren en actieplannen te delen. Door ervaringen te delen kan ik leren van anderen en zij van mij. Het gaat daarbij om de succesfactoren, maar vooral om de dingen die herkenbaar zijn en die vaak mislukken. Voor Moventem zelf is het niet alleen een mooie manier van klantenbinding, maar het geeft ook de mogelijkheid om haar eigen klanttevredenheidsmetingen te doen. Ik ben benieuwd wat Moventem zou distilleren uit diverse MTO’s en wat zij ons mee zou willen geven, inhoudelijk, maar ook wat betreft het proces.’

Moventem in een paar kernwoorden: kwaliteit, flexibel, snel schakelen.

Meer weten? Neem contact op met:

Lees ook

Uw mening over onze website?