Moventem.nl maakt gebruik van cookies (en andere technieken) om er zeker van te zijn dat u onze website zo goed mogelijk beleeft. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt.

/ Lees meer /

Toename interesse Burgerpeiling VNG Realisatie (voorheen KING)

Donderdag 31 mei 2018

Hoe beoordelen inwoners hun gemeente? Waar zien zij verbeterpunten? Hoe scoort de gemeentelijke dienstverlening? Wat betekent dat voor het beleid van de gemeente? Enkele vragen die we beantwoorden met behulp van de (maatwerk) Burgerpeiling van VNG Realisatie, voorheen het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING).

Gemeenten hebben een uitgebreid takenpakket en dragen een brede verantwoordelijkheid. Het is dan ook logisch dat zij zich continu afvragen of hetgeen zij doen volstaat of dat er verbetering mogelijk is. Wij merken dat steeds meer gemeenten behoefte hebben aan beter inzicht in hun prestaties, onder andere door een toename van de Burgerpeiling. Ook bijvoorbeeld door continue klantfeedback.

Gevalideerde methodiek

De Burgerpeiling bestaat uit een gevalideerde modelvragenlijst en onderzoeksmethodiek. De vragen gaan over vier belangrijke maatschappelijke thema’s: leefklimaat, welzijn en zorg, de relatie tussen inwoner en gemeente en de directe dienstverlening. De modelvragenlijst kan worden uitgebreid met verdiepende modules over de thema’s: hostmanship, samenredzaamheid en tevredenheid met het leven. Ook eigen vragen kunnen worden toegevoegd.

Dashboard Waarstaatjegemeente.nl 

De uitkomsten geven concrete handvatten voor verbetering en worden opgenomen in het VNG dashboard op Waarstaatjegemeente.nl. Daar kan worden bekeken hoe de gemeente wordt beoordeeld t.o.v. andere gemeenten. Met de Burgerpeiling kunnen we de gegevens op Waarstaatjegemeente.nl. actualiseren en ontbrekende data toevoegen.

Combinatie met inwonerspanel (starten)  

Momenteel voeren we deze Burgerpeiling uit voor vijf gemeenten. In de meeste gevallen benutten we daarbij ook het online inwonerspanel van de gemeenten. De Burgerpeiling kan ook worden gecombineerd met het opstarten van een panel (tegen praktisch dezelfde kosten).

Resultaten op kernniveau 

Voor enkele gemeenten splitsen we de resultaten uit naar kernen of wijken, maken we vergelijkingen in de tijd, combineren we het met een klanttevredenheidsonderzoek Balie (KTO Balie), en verzorgen we kwalitatieve verdiepingssessies.

Meer weten? Mail of bel me, want ik vertel er graag meer over! Hieronder mijn contactgegevens. 

Meer weten? Neem contact op met: